Říjen 2013

Mezi Janoušky

27. října 2013 v 20:25 | Darina |  Genealogické hádanky
Bílá místa v historii mé rodiny se pomalu, ale jistě zaplňují. Dlouhou dobu byla záhadou data babiččiny nejstarší sestry Fanynky. Podle dostupných dokladů se narodila mimo Klatovy a navíc ještě mimo manželství (legalizována byla až pradědečkovým sňatkem v r. 1886). Dnes se tedy pustím po jejích stopách.

Úmrtní list uváděl jako místo narození Libeň. Rodinná paměť praví, že pradědeček si prababičku přivedl z Klecan. A ve středočeském kraji jsou mimo pražské Libně ještě vesnice Libeň a Libuň. To samo o sobě věštilo, že pátrání nebude žádná legrace.

Nakonec se mi povedlo začít u matriky oddaných v Klatovech. Věděla jsem, že se Fanynka provdala, byť štěstí manželského příliš neužila, svatbu slavila 8.1.1900, zemřela 2.4.1901. Její syn Václav (1899) žil pouhé 2 hodiny. Podařilo se mi tedy najít v matrice oddaných příslušný záznam. Bylo tam několik informací, které jsem dosud neměla k dispozici. U místa narození bylo napsáno Libeň, okres karlínský. Bylo tedy jasné, že ze všech možných Libní půjde nakonec přece jen o tu pražskou.

Brouzdání po internetu nakonec odhalilo 2 libeňské digitalizované matriky, které by časově přicházely v úvahu. Měla jsem štěstí - v matrice kostela Panny Marie jsem skutečně našla křestní záznam. Z něho jsem se dozvěděla, že Fanynka měla dvě křestní jména (druhé bylo po matce Anna, které ale nikdy nikdo v rodině neužíval), že prababička Anna Janoušková pracovala tehdy v Praze jako dělnice, že - na rozdíl od pradědečka - byla negramotná (nesvedla se ani podepsat), že bydlela v čp. 33 a že se praděd k dítěti před svědky přihlásil. Nicméně v jeho matričním záznamu se traduje oblíbený omyl původu jeho matky Marie Myslivcové.

Prababička Anna Janoušková se pravděpodobně opravdu narodila v Klecanech (o tom matriční záznam nemluví a stále čekám na zveřejnění matrik), z Klecan však pocházela její matka Anna Fidlíková. Otec, Václav, měl jako rodiště uvedeny Popovice u Benešova. Popovice samy o sobě byly také záhadou - máme Popovice u Králova Dvora, u Benešova a ještě by se našlo hejno dalších. Někde však bylo nutné začít a tak jsem zkusila ty benešovské.

Věděla jsem, kdy se prababička narodila. Z toho se dal poměrně dobře odhadnout rok narození jejího otce Václava. Sáhla jsem tedy po indexu narozených před rokem 1835. Měla jsem tu výhodu, že z jiných dokumentů jsem znala ještě jména Václavových rodičů - Jan a Anna Šimsová. Opět se na mne usmálo štěstí - popovické indexy jsou obecně vedeny velice pečlivě (ne tak vlastní matriky). Po kratičké chvíli hledání jsem našla nejen Václava, ale i řádku jeho sourozenců. Rodina žila poměrně dlouhou dobu v čp. 62. Václav byl evidentně nejstarším synem. Proto jsem se rozhodla pokoušet štěstí ještě dál. Vyšlo to. V matrice oddaných je z r. 1828 svatební záznam jeho otce Jana s Annou Šimsovou. Dostala jsem se tedy o další generaci dál a znám další generaci předků. Jan se narodil v r. 1802 a jeho rodiče se jmenovali Jan a Dorota (příjmení ne právě čitelného, snad Brabencová). Rodiče Anny Šimsové se jmenovali Václav a Marianna, tedy nejspíše Marie Anna (ještě nečitelnějšího příjmení.

Čeká mne tedy výzkum Janoušků v Popovicích. Těším se, co nového objevím. Mnoho záznamů chybí, zatím jsem bádala většinou je v indexech, ne všechny matriky jsou již zpřístupněny.
Prozatímní část rodokmenu Janoušků mám zatím rekonstruovanou takto:
  • Jan Janoušek a Dorota Brabencová?
    • Jan Janoušek (1802) a Anna Šimsová (1803?), svatba 1828
      • Václav Janoušek (1828) a Anna Fidlíková
        • Anna Janoušková (1858-1914) a Josef Vlček (1857-1936), svatba 1886
          • Františka Anna Vlčková (1881-1901) Václav Žižka (1878-1918), svatba 1900
            syn Václav Vlček (1899)
          • Jaroslava Vlčková (1902) - babička
      • Kateřina Janoušková (1830)
      • Františka I Janoušková (1832)
      • Františka II Janoušková (1834)
      • Jan Janoušek (1836)
      • František I Janoušek (1841)
      • František Janoušek (1843)