Vlček, kam se podíváš (5. generace)

13. ledna 2013 v 17:18 | Darina |  WLCZEK
V předchozím povídání jsem předeslala, že se pouštím na hodně nejistou půdu. Tápat budu mezi lety 1760 až 1840. Cílem takto rozsáhlé historické štrapáce bylo prokousat se o další generaci zpět, tedy k Václavu Vlčkovi, Petrovu otci. Jenže... matriky vykazují pro období let 1795 až 1860 záplavu Vlčků a identifikovat, kdo ke komu patří, není tak jednoduché.
Prvním a nejjednodušším krokem bylo najít Petrovy sourozence. To nebyl příliš velký oříšek a trochu mne (i když ne zcela správným směrem) nakopl web rodiny Svitalských, kteří identifikovali ve svém rodokmenu Petra jako příbuzného. Jména Petrových rodičů byla známa a nutno říci, že otec Václav se z badatelského hlediska choval více než slušně - celý život prožil v osadě Rajské čp. 2. Co si může genealog více přát?

Po pár dnech šílené práce se na mne usmíval výčet Václavových potomků. Nutno dodat, že Václav nebyl žádný troškař, zdokumentovala jsem 11 dětí. Když jsem doladila nějaké nejasnosti, vyloupla se mi rodinka v následující podobě:
  • Petr (1795-1864) můj pra-pra-praděd
  • Vít I (1797-1797) - s tím byly docela potíže, Svitalští měli uvedeno datum jeho narození jako 1782, což bylo časové rozpětí sice možné, ale vzhledem k tomu, že další potomci se kumulují po roce 1800, nejevilo se mi to jako pravděpodobné. Navíc kolem roku 1782 jsem i přes rozsáhlé pátrání žádného Víta nenalezla. Vítovu záhadu ozřejmilo dohledání zápisu o úmrtí. Bylo uvedeno, že zemřel ve stáří nikoli 15 let, ale 15 týdnů (sice atypický časový údaj, ale tehdejší pan farář evidentně počítal v těchto jednotkách rád, jak se ukázalo při prozkoumání dalších zápisů). Bylo pak jasné, že se v této generaci vyskytují pouze dva a nikoli 3 Vítové, jak se dalo soudit z křestních listů.
  • Barbora (1798-1798) -- ta se dožila celých 6 týdnů
  • Anna (1799-1865)
  • Matěj I (1802-1802) - ten se zde jen mihl, jeho život skončil po 15 dnech. Mimochodem, Matějové jsou uváděni v německé variantě jako Mattheus či Mathias
  • Josef (1803-1871)
  • Matěj II (1805-1871)
  • Vít II (1808)
  • Jan (1810) jméno je uvedeno ve variantě Johannes
  • Václav (1813)
  • Jakub (1816)
  • Marie (1823)
Při dohledávání této generace a Petrových potomků se mi začaly do rodové linie plést další Vlčkové. A také z Rajského. Od roku 1827 se matriky začínají hemžit potomky Matěje z Rajského čp. 1. Podařilo se mi identifikovat jeho manželku a potomky, byť se rodina několikrát stěhovala mezi Rajským a Úlohem. Nejistota zůstává ohledně Matějova původu, jako otec je uveden Václav, jako matka Alžběta, ale odjinud. Shoda okolností? Chyba v zápise? Přijměme zatím doměnku, že se jednalo o Petrova bratra Matěje II (1802). Matěj se oženil s Annou Smolíkovou z Úloha čp. 6. Matriční zápisy zachycují narození jeho dětí i jeho stěhování. Z Rajského se někdy před rokem 1830 stěhuje do Úloha čp. 6 (tedy na usedlost rodičů manželky - je otázkou, zda si rodina ekonomicky pohoršila či zda rodiče byli v takové situaci, že potřebovali pomoc), aby se kolem r. 1840 přestěhoval zpět do Rajského, tentokrát čp. 9. Podařilo se mi dát dohromady výčet jeho dětí takto:
  • Barbora (1827)
  • Magdaléna (1829)
  • Anna I (1832-1833) - dožila se 3/4 roku
  • Antonín (1834)
  • Anna II (1837)
  • Kateřina (1841)
  • Marie (1843)
Aby toho nebylo málo, v témže období se v Rajském čp. 3 objevuje Josef Vlček s rodinou. Ze záznamů je nepochybně jasné, že se jedná o Matějova bratra. Na rozdíl od něho se však nestěhoval a matrika dokumentuje řádečku jeho dětí:
  • Josef I (1822-1822) - dožil se 7 dnů
  • Martin (1824-1824) - byl na světě 8 týdnů
  • Josef II (1825-1825) - přežil 3 týdny
  • Jan (1826) - tento Jan se patrně oženil r. 1858 s Annou Strychovou z Úloha
  • Jakub (1828) - pravděpodobně se oženil v r. 1863
  • Petr (1831) - i on se patrně oženil v r. 1863 a v tom případě se nakrátko dostal do Klatov. V klatovských matrikách existuje záznam o křtu a úmrtí Ludvíka Vlčka (1873), který zemřel ve věku 5 měsíců na neštovice a jehož otcem byl Petr, syn Josefa z Rajského 3. Další záznamy o Petrově rodině v Klatovech nejsou.
  • Josef III (1833-1857)
  • Václav (1836)
  • ? (1840) - tento syn je opravdovou záhadou. Nepodařilo se mi rozluštit jeho jméno, ale i na tom se pracuje. Snad nebude vzdorovat obzvláštní nečitelností navždy
A do třetice všeho dobrého či zlého - v Rajském čp. 7 dokumentují matriky roku 1834 Jana, opět evidentně bratra Matěje a Josefa. Našla jsem zatím pouze jednoho syna:
  • Josef (1834)
Netočí se vám z té záplavy Vlčků hlava? Udělejme si opět modelový výpočet. Jsme v roce 1843. Otázka zní: Kolik běhá v Rajském Vlčků?
  • v čp. 3 - 2 dospělí a 6 dětí
  • v čp. 7 - 2 dospělí a 1 dítě (hypoteticky, mohli se odstěhovat)
  • v čp. 9 - 2 dospělí a 6 dětí
Rajské je tedy zaplaveno 6 dospělými Vlčky a 13 malými "vlčaty". To je už slušná armáda, no ne? A s velkou pravděpodobností tuto malou armádu tvořili mí příbuzní. Vypadá to, že Vlčkové se ve světě neztartí. Mimochodem: nejste se mnou náhodou příbuzní? Pokud máte v rodokmenu aspoň jednoho Vlčka a jste z pošumaví, neváhejte, šance jsou vysoké! Usmívající se
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama